دکتر نیرومند | همه چیز درباره سرطان پروستات
همه چیز درباره سرطان پروستات

همه چیز درباره سرطان پروستات

همه چیز درباره سرطان پروستات

خوب است بدانید غده پروستات شبیه گردو است و جایگاه آن میان مثانه و آلت تناسلی مردانه می باشد. به یاد داشته باشید اگر اندازه آن از حد طبیعی خارج نشود، به دو بخش لوب راست و چپ تقسیم بندی می شود. نقش پروستات محافظت از تمام اسپرم ها می باشد. ما در این مقاله قصد داریم با سرطان پروستات یا کنسر پروستات بیشتر آشنا شویم، پس با ما همراه باشید.

 

آشنایی با سرطان پروستات
مطالعات نشانگر این است که سرطان پروستات دومین سرطان شایع مردان در سراسر دنیا می باشد. پس از آن سرطان ریه و روده بزرگ رتبه اول و سوم را به خود اختصاص داده است. توجه داشته باشید اندازه غده پروستات می تواند با بالا رفتن سن بیشتر شود. به بیان دیگر می توان گفت با افزایش سن ممکن است فرد درگیر سرطان پروستات شود. مردانی که در سنین پایین تری قرار دارند ممکن است کمتر درگیر این بیماری شوند. سرطان پروستات به معنای این است که برخی از سلول های طبیعی این غده نتوانند رشد کنند، در نتیجه دیگر مثل سلول های سالم نیستند. 


چگونه کنسر پروستات را تشخیص دهیم؟
 شما زمانی که سرطان پروستات را زود تشخیص می دهید می توانید به پروسه درمانی خود کمک فراوانی نمایید. این نکته مهم را به یاد داشته باشید که سرطان های زودرس پروستات به طور معمول بدون نشانه خاصی هستند، ولی سرطان های پیشرفته برخی اوقات می توانند مشکلات زیادی ایجاد نمایند.  در آزمایش دیجیتال رکتال پروستات که در کنار روده قرار دارد مورد بررسی قرار می گیرد. اگر متخصص ناهنجاری ها را در بافت و شکل غدد مشاهده نماید آزمایش های بیشتری از فرد می گیرد. 

 

تشخیص کنسر پروستات

 

تست آنتی ژن اختصاصی پروستات چیست؟
افرادی که به سرطان پروستات مبتلا هستند نیز می توانند تست آنتی ژن اختصاصی پروستات دهند. در این تست باید یک نمونه خون از رگ بازوی فرد گرفته شود. ماده ای که غده پروستات شما تولید می کند مورد بررسی قرار می گیرد. اگر PSA از حد نرمال بیشتر شود، یعنی شما درگیر عفونت پروستات یا سرطان هستید. به یاد داشته باشید اگر متخصص در این تست ناهنجاری را تشخیص دهد، آزمایش های دیگری به فرد پیشنهاد می کند.


چه عواملی خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهند؟
برخی از عوامل امکان دارد سرطان پروستات را تحت تاثیر بسیار زیادی قرار دهند. این عوامل عبارتند از:
    رژیم غذایی: برخی از مواد غذایی و روش نادرست زندگی امکان دارد خطر ابتلا به سرطان پروستات را در فرد افزایش می دهند. 
    ورزش نکردن: به یاد داشته باشید تعداد مرگ و میر در سراسر دنیا متفاوت می باشد. ورزش نکردن جزو عواملی محسوب می شود که می تواند روی این بیماری تاثیر مستقیم داشته باشد.
    سیگار کشیدن: تحقیقات نشان می دهد خطر ابتلا به سرطان پروستات در افراد سیگاری دو برابر افراد عادی می باشد. افرادی که سیگار را ترک کنند می توانند از پیشرفت این سرطان جلوگیری نمایند. 
    وراثت: مردانی که سابقه خانوادگی این نوع بیماری را داشته باشند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند. 
    سن: سن جزو مهم ترین عواملی محسوب می شود که می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. سلول های آسیب دیده می توانند از کنترل خارج شوند و تومور ایجاد کنند.

 

نگاهی به مراحل پیشرفت سرطان پروستات
    مرحله نخست: به طور معمول در اولین مرحله سرطان پروستات رشد آرامی داشته است و تومور را به هیچ عنوان نمی توان احساس نمود. امکان دارد قسمتی کمی از پروستات درگیر شده باشد. سطح PSA بسیار کم می باشد و تشخیص سلول های سرطانی از سلول های سالم کار بسیار سختی است. 
    دومین مرحله: تومور را در فقط می توان در پروستات مشاهده نمود. سطح PSA از متوسط پایین تر می باشد. سرطان پروستات بسیار کوچک است ولی امکان دارد رشد کند و پیشرفت چشمگیری داشته باشد.
    سومین مرحله: سطح PSA بسیار بالا می باشد و تومور رشد زیادی داشته است. به یاد داشته باشید در این مرحله سرطان در درجه بالا قرار می گیرد. تمام این ویژگی ها نشان می دهد سرطان پیشرفت کرده است.
    چهارمین مرحله: سرطان می تواند در این مرحله بیرون از غده پروستات را نیز درگیر نماید. 

 

سخن پایانی 

زمانی که نشانه های سرطان پروستات را تشخیص دادید، بهتر است به مرکز سونوگرافی یا رادیولوژی دکتر نیرومند مراجعه کنید. مرکز سونوگرافی و رادیولوژی دکتر نیرومند بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژِی در تهران می باشد. همچنین این مرکز در زمینه سرطان پروستات بهترین و به روز ترین امکانات را با مجرب ترین متخصصین ارائه می دهد.

نظرات

در حال حاضر نظری ثبت نگردیده

دیدگاهتان را بنویسید

شما میتوانید در این قسمت دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

تماس با ما

شما میتوانید در این قسمت با ما در تماس باشید

شماره های تماس : 02126720601

مشاهده پیج اینستاگرام

آدرس: خیابان خواجه عبدالله انصاری،انتهای خیابان چهاردهم کوچه زروان، پلاک 12 ، طبقه اول